10MILA 2012

Den svenske klassikeren 10MILA arrangeres helgen 5-6/5, ved Kvarn i norra Östgötland (SWE). Arrangørens parole er Tufft – Tekniskt – Utmanande, noe som skulle passe Tyrving utmerket!  Vi arrangerer tradisjonell klubbtur (m. buss fra Sandvika fre 4/5 kl.14), og reiser i østerled med 3 lag for Herrer, 2 lag for Damer og 3 for Ungdom, samt rikelig med støtte/VIP ressurser >>  

 

Invitt til Tyrving @ 10MILA 2012

Informasjonen nedenfor vil bli oppdatert etter hvert som mer info blir tilgjengelig; sist oppdatert 21/3  1.mai.

Sportslig

10MILA er en av o-idrettens magiske og mest prestisjetunge internasjonale stafetter, som i år arrangeres for 67.gang !  Og det er store greier med drøyt 6.000 løpere fordelt på 334 H-lag á 10 etapper (de fleste natt til søndag), samt 343 D-lag á 5 etp og 295 U-lag á 4 etp (alle på dagtid lørdag).

Tyrvings Elite Team (TET) har også i år ambisjoner om å være med å prege 10MILA-døgnet, minst like mye som de siste 3 årene.  Og for ungdommene er det årets desidert største stafett, viktig for såvel erfaring som lagbygging. Se nedenfor om laguttak.

Du vil finne det meste av sportslig info på 10MILA’s nettside, klikk bl.a. Tävling og Service. Mer inside-info vil vi ha når vi har vært i naboterrengene på årets PÅSKEsamling

Nytt i 2012 er muligheten på U-stafetten til å la flere løpe sammen på enkelte etapper, som vi benytter oss av. For støtteapparatet (og herre-trening lørdag) er det også et tilbud om “Öppen” direkte-løyper i naboterreng (PÅmelding på stedet).

NB!  Alle må ta med sine private SI-pinner !  I utgangspunktet bruker du din private SI, SI-nummer registreres og knyttes til laget ved innsjekk før etappen). De som ikke har egne «pinner» får en Tyrving-SI (som ArneT skal ha i retur!).  En SI-pinne kan bare brukes på én stafettetappe under 10mila-døgnet (en öppen-bana i tillegg er ok).

NB!  Alle H-senior & junior må ta med sin hodelykt !  Og de må være topp ladet når vi drar fra hotellet lørdag morgen. Dette er selvsagt for de som blir tatt ut til natt-etappe. Men det kan bli lagendring i siste liten, og vi trenger også gode reservelykter!

Minner også om stafettregel # 6 «Amundsen«; alle sjekker – før avreise – at alt utstyr og reserveutstyr (back-up lykt, kompass) er i orden!

Klasser & løypelengder  DAMER
HERRAR   Start lør. kl. 14:15
Start lørd. kl. 21:30   Mål vinner lørd. kl. 18:00
Mål vinner sønd. kl. 08:30   1. 7,5 km
1. 14,3 km – natt   2. 7,8 km
2. 8,2 km – natt   3. 5,7 km (rak)
3. 13,9 km – natt   4. 7,3 km
4. 17,5 km – natt (rak)   5. 10,8 km (7,3 v/omstart)
5. 9,8 km – natt   UNGDOMAR *
6. 9,7 km – natt/gryning   Start lørd. kl. 11:30
7. 6,9 km – gryning (rak)   Mål vinner lør. kl. 13:45
8. 13,3 km – dag   1. 4,9 km (B)
9. 9,1 km – dag   2. 3,7 km (C – rak)
10. 17,8 km – dag (13,2 v/omstart)   3. 4,8 km (B)
      4. 6,6 km (A)
   Ca 500 m snitsel ingår i banlängden.      
* Kart (alle løyper) 1:10.000 / 5m ekv.  Stempling med SportIdent (SI-pinner).
* U-lag er åpent for alle H/D < 16, og må ha minst 2 etapper med bare jenter!

Reise-PM  

  • Standard reiseopplegg med buss & hotell leveres av TT-tur.
  • Fredag 4/5 ruller Tyrving-bussen fra Klubbhuset v/ Kadettangen kl.14:00 (ca. 14:20 på veien innenfor Opera(taket). Møt opp i god tid ! Med ca 5 timer kjøretid + matstopp skulle vi da være framme ved overnattingen  Ibis Hotel Örebro før kl. 21.
  • Lørdag morgen kl. 08:15 går Tyrving-bussen fra Örebro til arena Kvarn (ca 1:30 å kjøre). NB: Spesielt i år er at ALLE blir med bussen fra hotellet, både O-Ung, Damer, VIP og Herrer (!) Ved ankomst Kvarn går O-Ung og VIP rett i T-teltet for stafett-forberedelser (og foto for O-boka kl.10:30). For Herrer og Damer blir det relax i teltet og/eller en mil.kaserne ca 500 900 m fra arena, samling/lagmøte kl. 14:30, og evnt. lett trening på en öppen-bana;  lunsj på arena.  Under natten har vi i kasernen 16 senger for hvilende/utslitte løpere (Herrenes 1.lag prioriteres), pluss 2 mil.telt for sove/hvile.
  • Søndag 6/5 regner vi med at bussen kan rulle fra arena ca. kl. 12. Og etter de vanlige stoppene for mat o.a. skulle vi da være tilbake på Kadettangen ca. kl. 21.
  •  

NB: Hvis noen gjør private avtaler om transport o.a., må ArneT få beskjed!

Overnatting / Opphold

Natt til lørdag blir det overnatting i dobbeltrom på Ibis Hotel Örebro (30 dobbeltrom er bestillt & betalt).

Base Camp: Under 10MILA-døgnet har vi leid et stort telt (50 m2) inne på arena, ved servicebygget – med benker, bord og varme (hyrtält nr. 5).  Dette blir klubbens samlingspunkt – et sted for samvær, enkel matservering, god stemning og skryt av Tyrving-løpernes framferd i skogen. 

Under natten disponerer vi 16 senger i mil.kasernen (Kasern 1) ca 900 m fra arena, (primært) til løpere på Herrenes 1.lag; NB: sovepose må medbringes (!)  I tillegg har vi ett to militærtelt (nr. 34, 35) i et roligere område ca 300 m fra arena til alle andre som vil legge seg ned og (prøve å) sove.  Ungdom, damer, VIP o.a. som vil “crashe” der  ha med varm sovepose + liggeunderlag (!)

NB! Varm sovepose og varmt (vinter)tøy er uansett lurt å ha til en vårkald 10MILA-natt! Regntøy og støvler kan også bli nødvendig, se værvarsel. Og en liten (hode)lykt er smart når du snubler rundt på nattens arena og i mørke telt.

Mat

  • Fredag tar bussen en times middagsstopp (og sjåførpause) på en veikro nær Karlstad. Dette etter vel 4 timers kjøring (ca. kl. 18). NB! Alle må ta med drikke o.a. annen næring for bussturen, samt matpakke til kveldsmat ved ankomst hotellet fredag kveld!
  • Frukost med fil lördag morgen på Ibis-hotellet er inkludert.  For herrelagene organiseres seinere på lørdag felles lunsj & lagmøte v/ T-kasernen på arena.
  • Under døgnet på arena blir det enkel servering i Tyrving-teltet. Vi bunkrer brødmat, bananer og porsjonsposer, og har med utstyr for å koke vann til kaffe/te og “rett-i-kroppen”. NB!  Alle må ta med egen, stor kopp til varm drikke/suppe.  NB! Alle i støtteapparatet tar med en termos hver (til varmt vann) !
  • For øvrig henvises til arrangørens “marka” med varm mat, korv, smörgåsar, kaffe, dryck m.m.
  • På hjemveien søndag blir det sedvanlig middagsstopp i Karlstad, med valg mellom pizza eller Mac’ern.

Penger

Egenandelen blir som tidligere år ca kr. 1.250 pr. pers.  Denne dekker andel av faktiske kostnader til reise, overnatting (m. frokost), telt o.a. bekvemligheter på arena, og startavgift på stafetten. Egne regler for TET-løpere.  Tyrving sender faktura i etterkant.

NB! Du må ha med svenske-penger (SEK) til veikro-middager fredag og søndag, til evnt. Öppen bana, og til varmmat, kiosk o.a. shopping på arena. Och lite godis, men ikke før løpet 😉

UK og laguttak

UK2012: 

  • Herrer:  Morten Christophersen & Eivind Hoff & Arne Tiltnes
  • Damer:  Marianne Njåstein & Arne Tiltnes
  • Ungdom:  Marianne Njåstein & Arne Tiltnes

Laguttaket 10mila 2012 (3 H-lag; 2 D-lag; 4 U-lag) annnonseres med brask & bram på en Klubbkveld på Klubbhuset tirsdag 1/5 (!)  Hold av kvelden (…. og formiddagen kan evnt. brukes til å hente seg lue (m. ælj) på KvistKvaset 😉

Her er T-lagene (oppdatert pr. 4.mai etter forfall m.v.) >> Tyrvings Team 10MILA 2012

PS: Våre nye polske lagkamerater Wojtek Kowalski og Wojtek Dwojak har desverre måttet melde forfall. De er militært ansatt, og til forskjell fra tidligere år fikk de denne gangen ikke helgepermisjon for 10mila-deltakelse 🙁   

UK skal ta ut de beste H & D lagene.  Tyrving’s (TET)løpere bor spredt og det er (som vanlig) vanskelig å finne plass til egne “uttakingsløp” som kan samle & teste alle kandidater.  Derfor vil skjønn, tidligere (stafett)prestasjoner og avveininger dag/natt være uttakskriterier.  I tillegg vil det (for Herrene) bli lagt spesiell vekt på årets NM natt (Fredrikstad fre. 20/4) og (for Herrer & Damer) på SOLrenningen NorgesCup (Norwegian Spring sønd. 22/4);  1.lagskandidater skal ha gode grunner til ikke å starte i NC-klasser i disse 2 løpene.  Løperne må forøvrig benytte de anledninger påskeuken og terminlisten i april  gir til å overbevise om at fys.form og o-teknikk er spisset slik den bør være i begynnelsen av mai.

For Ungdommene er filosofien at vi “topper” ett lag, og ellers legger lagkabaler innenfor stafettens regler, der etapper fordeles mellom løperne etter ferdighetsnivå og kjønn, og med mål om at flest mulig får en best mulig opplevelse. I år har o-Ung’ene hele April til o-tekniske forberedelser, og flere Østfold-helger til å (overbe)vise UK hva man kan.

PÅmelding

… gjør du innen 20. mars via (innlogging på) Eventor.no > Klubben > Klubbaktiviteter > Meld PÅNB! Angi da også særlige ønsker & behov, og evnt. kommentarer (f.eks. om avvik fra Tyrving’s standard reiseopplegg). Og evnt. ny SI-pinne siden i fjor ? 

Nytt 21/3:  PÅmelding via Eventor er nå stoppet, 3H+2D+4U lag er påmeldt og avtaler er inngått om buss/hotell.  NB: Ønske om etteranmelding (seinest 20/4) og/eller evnt. endringer må meldes ASAP – via mæjl/sms til Arne Tiltnes, mtlf. 4819 7144 ]  

.

Legg igjen en kommentar